מי היא חדקונית הדקל האדומה?

צרו קשר כבר עכשיו לאבחון הבעיה והתחלת טיפול מיידי.

חדקונית הדקל האדומה הנה חיפושית הנחשבת לאחד המזיקים הקשים לטיפול. המזיק בעייתי משום ששלבי הנגיעות הראשונים אינם ניתנים לגילוי.

חדקונית הדקל האדומה נמצאת באזורי גידול התמר ודקלי הנוי לאורך חופי הים התיכון. כיום מזיקה בעיקר לדקל הקנרי.

תוכן עניינים

כיצד חדקונית הדקל מתפשטת?

חדקונית הדקל מתפשטת בעיקר ע”י העברת דקלי נוי וצמחים נגועים ממקום למקום

זחלי החדקונית מכרסמים בתוך הגזע ובכתר הדקל וגורמים לנזק קשה – עד כדי נפילת העץ
דבר המסוכן עוד יותר באזורים עירוניים. חדקונית הדקל האדומה היא חיפושית חומה עם חדק מוארך ובולט.

אורכה כ-3 ס”מ. היא מטילה בקודקוד הדקל כ-300-500 ביצים, בכל הטלה.

החדקונית בעלת גלגול מלא (ביצה, זחל, גולם, בוגר). הזחל הנו באורך 3 ס”מ, ללא רגליים, בצבע צהוב עם ראש חום מבריק. הגולם נראה כסבך של סיבים צפופים בצבע חום כהה (דומה לעלי גפן ממולאים..).

כיצד נזהה את חדקונית הדקל האדומה? – ניטור!

על מנת לזהות נגיעות של חדקונית הדקל האדומה, נציב מלכודות פרומון לניטור. במלכודות ממוקמים בקבוקונים המכילים חומרי משיכה (פרומונים) לחדקונית הדקל האדומה. החדקונית תעדיף לגשת אל המלכודת מאשר אל העץ.

נזק הנגרם ע"י חדקונית הדקל

הזחלים בוקעים ומכרסמים בבסיסי כפות התמרים עד להתייבשותם וקריסתם. עץ נגוע מאבד את הסימטריות שלו, הלולב אינו גדל והעץ קורס. טרם קריסתו, ניתן יהיה לזהות סימני כרסום בכפות העץ – עד לנשירתם למרגלותיו.

טיפול בחדקונית הדקל האדומה:

יש לרסס בקודקוד העץ כ-20 ליטר תמיסת קוקטייל על בסיס מים, המכילה חומר בשם קונפידור (או קונפידנס, קודקוד, סייפן) וכן חומר בשם סימבוש. על הטיפול יש לחזור אחת ל-3 חודשים, עד לפתרון הבעיה.

העבודה תתבצע בעזרת מוט טלסקופי גבוה (עד 18 מטר), המחובר למרסס מוטורי המורכב על גבי רכב ייעודי.
פעולה משלימה נוספת אפשרית, היא חפירת 3 בורות בעומק 30 ס”מ מסביב לעץ והגמעת החומר לעומק בית השורשים.

אנו בטבע הדברות משתמשים בשיטות הדברה מקצועיות ובטוחות עם למעלה מ- 20 שנה נסיון בכל סוגי ההדברות.

לפרטים נוספים והתייעצות אודות הדברת חדקונית הדקל האדומה צרו איתנו קשר ונשמח לתת שירות

שאלות ותשובות מהירות בנוגע לחדקונית הדקל

כשמדובר בחדקונית הדקל האדומה, הסימנים להתפשטות המזיק מעבר לעץ אחד כוללים זיהוי של עץ נוסף שנפגע בסמוך לעץ הראשון, סימנים כמו יובש פתאומי של כפות הדקלים ונפילת עלים יבשים. חדקונית הדקל מתפשטת במהירות בין עצים קרובים / צמודים, ולכן כדאי לבדוק את כלל העצים בסביבה הקרובה אם מזהים נזק בעץ אחד, סביר להניח כי הנזק כבר התפשט הלאה לעצים הנוספים.

קודם כל – זה לא אישי נגדך 😊 חדקונית הדקל האדומה נמשכת לעצי דקל פגועים או מוחלשים, שכן הם מהווים סביבה אידיאלית להטלת ביצים ולהתפתחות הזחלים. לעיתים, החדקונית יכולה להגיע בעקבות נטיעת עצים נגועים בקרבת מקום או דרך עצים שהובאו ממקומות אחרים עם זחלים בתוכם.

עלות ההדברה של חדקונית הדקל האדומה משתנה בהתאם לכמות העצים שצריך לטפל בהם, גובה העצים והמצב הנוכחי של הנגעים. המחיר יכול לנוע בין מאות לאלפי שקלים לעץ, כשההוצאה הסופית תלויה במורכבות העבודה והצורך בציוד מיוחד או חומרים ייחודיים. כך או כך, מומלץ לקבל הצעת מחיר מכמה מדבירים.

טיפול בעץ נגוע בחדקונית הדקל האדומה כולל שימוש בחומרים כימיים ייעודיים שנועדו לחסל את הזחלים והבוגרים, כמו גם כריתת כפות נגועות וניקוי החלקים הפגועים. במקרים מסוימים ניתן להציל את העץ אם הנגיעות התגלתה בשלב מוקדם, אך במקרים חמורים יש לעיתים צורך בכריתת העץ כדי למנוע את התפשטות המזיק.

חדקונית הדקל האדומה לא מהווה סכנה ישירה לבני אדם. הנזק שלה מוגבל לעצי דקל בלבד. עם זאת, עצים שנפגעו בצורה חמורה עלולים להיות לא יציבים ולסכן את הסביבה אם חלקים מהם יקרסו.

חדקונית הדקל האדומה הגיעה לישראל ככל הנראה ממדינות במזרח הרחוק, כמו תאילנד או אינדונזיה, דרך ייבוא עצי דקל נגועים. מאז היא התפשטה ברחבי הארץ וגרמה לנזקים רבים ולא עושה רושם כי יש לה תכניות להיעלם.

הדברה של חדקונית הדקל האדומה מומלץ לבצע בעזרת מדביר מקצועי, שכן מדובר בתהליך מורכב הדורש ידע, ציוד וחומרים מיוחדים. ניסיון לטפל במזיק באופן עצמאי עלול לא להיות אפקטיבי ואף להחמיר את הנזק.

הבחנתם במגע של חדקונית הדקל עפ”י הסימנים שתיארנו? אל תחכו דקה נוספת, צרו עימנו קשר במיידי ומדביר מקצועי יגיע במהרה לטיפול!

לשירות מהיר, נא השאירו פרטים ונחזור מיד